Informacje dla pacjentów
Odpowiadając na potrzeby, częste pytania i wątpliwości pacjentów, zachęcam Cię do
zapoznania się ze wskazówkami dotyczącymi pierwszej wizyty. Zamieściłam tu kilka
istotnych informacji, które, mam nadzieję, zmniejszą ewentualne obawy i pomogą Ci w
pełni skorzystać z oferowanej pomocy.
Przebieg pierwszej wizyty
Każda pierwsza wizyta, zarówno w przypadku dzieci, jak i dorosłych, to konsultacja
mająca na celu rozeznanie problemu i przeprowadzenie szczegółowego wywiadu. W
zależności od sytuacji, konsultacja może zająć od jednego do trzech spotkań. Zapis na
konsultację nie jest tożsamy z zapisem na terapię – to czy podejmiemy regularne
spotkania o charakterze terapeutycznym, zależy przede wszystkim od Twojej decyzji oraz
rodzaju problemu (czasem terapia nie jest potrzebna, a wystarczającą i skuteczną formą
pomocy jest poradnictwo), a także dostępności terminów.
Dorośli: Podczas pierwszej wizyty przeprowadzany jest szczegółowy wywiad
dotyczący Twojej sytuacji życiowej, problemów, z jakimi się borykasz, oraz Twoich
oczekiwań, co do pomocy psychologicznej. W miarę możliwości, przekazywane są
również wstępne obserwacje i wskazówki, co do planu dalszego postępowania.
Dzieci i młodzież: W przypadku dzieci, pierwsza wizyta jest przeznaczona
wyłącznie dla rodzica lub rodziców, bądź opiekunów, bez obecności dziecka (poza
szczególnymi przypadkami, gdy w rozmowie telefonicznej, ustalimy inaczej).
Przeprowadzam wtedy szczegółowy wywiad dotyczący zgłaszanego problemu,
dotychczasowego rozwoju dziecka, jego funkcjonowania w domu, szkole,
przedszkolu oraz sytuacji rodzinnej. W miarę możliwości, podczas tego spotkania,
przekazywane są również wstępne wnioski i porady oraz wskazówki, co do planu
dalszego postępowania. Kolejna wizyta to spotkanie psychologa z dzieckiem.
Rodzic zwykle w nim nie uczestniczy (poza szczególnymi przypadkami np. wiek
dziecka poniżej 3 roku życia lub nasilony lęk separacyjny). Spotkanie sam na sam z
dzieckiem daje możliwość nawiązania bezpiecznej relacji z terapeutą oraz
stworzenia warunków do swobodnej rozmowy. W przypadku młodszych dzieci,
spotkanie często przybiera formę atrakcyjnych dla dziecka gier i zabaw, które mają
jednak znaczenie diagnostyczne lub terapeutyczne.
Co zabrać ze sobą?
Dokumentację medyczną: jeśli posiadasz aktualne wyniki badań, opinie lekarskie
lub psychologiczne, opinie z poradni psychologiczno-pedagogicznej i inne
dokumenty, które uznasz za istotne – warto zabrać je ze sobą na pierwszą wizytę.
W przypadku dzieci i młodzieży – opinie nauczycieli dotyczące funkcjonowania w
szkole/przedszkolu (jeśli takie posiadasz).
Listę aktualnie przyjmowanych leków: jeśli zażywasz jakiekolwiek leki, warto
przygotować ich listę wraz z informacją o przyjmowanej dawce leku (np. Seronil, 10
mg).
Notatki: jeśli masz jakieś przemyślenia, pytania czy uwagi, zanotuj je i przynieś na
wizytę.
Pamiętaj jednocześnie, że jeśli nie masz wymienionej powyżej dokumentacji, nie jest to
przeszkodą w prawidłowym przebiegu wizyty. Są to potencjalnie dane, które mogą być
pomocne, jednak nie martw się, jeśli nie będziesz miał ich ze sobą.
Pozostałe informacje
Czas trwania wizyty: standardowa wizyta trwa zazwyczaj 50 minut, choć czas ten
może nieznacznie się skrócić lub wydłużyć – w zależności od potrzeb.
Odwołanie wizyty: jeśli nie możesz przyjść na umówioną wizytę, proszę poinformuj
mnie o tym. Umożliwisz tym samym innym osobom oczekującym na pomoc
skorzystanie z tego terminu lub przynajmniej zaoszczędzisz mój czas. Proszę o
krótką wiadomość SMS z informacją o odwołaniu. Czym wcześniej dasz mi znać,
tym lepiej, ale nawet późna informacja jest lepsza, niż jej brak. Mimo wszystko, w
przypadku rezygnacji, proszę, daj znać tak szybko, jak to możliwe, nie odkładaj tego
na ostatnią chwilę.
Niektóre osoby odczuwają stres przed pierwszą wizytą i jest to zupełnie normalne.
W gabinecie staram się tworzyć przyjazną atmosferę, sprzyjającą efektywnej pracy i
szczerej rozmowie. Z doświadczeń przekazywanych przez pacjentów wiem, że
zwykle już po kilku minutach spotkania, odczuwany stres znacznie się zmniejsza.
Jeśli jesteś rodzicem, nie obawiaj się oceny Twoich zachowań, metod
wychowawczych czy podjętych decyzji. Jestem po to, aby pomóc Tobie i Twojemu
dziecku, a nie oceniać. Jeśli uznam, że Twoje zachowania przyczyniają się do złego
samopoczucia Twojego dziecka, powiem Ci o tym i dam wskazówki, jak to zmienić,
nie będę krytykować, ani wyśmiewać. Możesz czuć się bezpiecznie i szczerze
opowiedzieć o relacjach ze swoim dzieckiem.
|